Brända bilar och pepparspray


Demonstrationerna här i Paris har verkligen börjat trappats upp. Idag gick det ännu förre tåg än vanligt men som tur gick bussarna så jag kunde åka och träffa Jenny en sväng. Ungdommar i Frankrike har också börjat protestera genom att bränna bilar och råna affärer. För några dagar sedan kunde man läsa om hur polisen hade varit tvungen att använda pepparsprej, saken är den att det här hände i Nanterre, vilket inte alls ligger långt ifrån mig. Idag i Saint-Germain såg jag och Jenny massor med ungdommar som ropade och skrek men de verkade inte arga så vi tänkte inte så himla mycket på det. Men vad ser jag inte sen när jag står och väntar på bussen om inte ungeför 6 poliser som har omhändertagit en kille, några av poliserna är klädda i kravallutrustning(är inte säker på om det heter så). De bär hjälm och hade som en sån där "sköld" av plexiglas och bar på pepparsray.
Folk här i Frankrike är verkligen annorlunda mot hur vi är i Sverige. Tror inte att ungdommar i Sverige skulle börja bränna bilar och sådant om regeringen skulle vilja höja pensionsåldern med två år.
Förresten börjar all bensin vara slut också eftersom tågstrejken har hållit på i flera dagar nu.
Jag hoppas verkligen att allting börjar lungna ner sig och att trafiken ska återgå till det normala för nästa vecka har jag lov och vill kunna åka fram och tillbaka till Paris hur jag vill!
Ska bli jätteskönt att ha en längre period ledighet så man kan hinna uppleva det som man ännu inte har gjort. Jag ska försöka gå på en del muséer, försöka hitta lite bra vintagebutiker och så kommer min familj och hälsar på. Ska bli skönt att få visa dom hur jag har det här nere, var jag brukar åka, hur mitt dagliga liv ser ut och var jag bor.
Ska bli så skönt att få se dom igen!



Mamma och Pappa för ca 2 år sedan. Vi äter middag på samma restaurang som de åt på när de var i Paris på deras smekmånad 92!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0