Två månader och två dagar


Det är så länge jag har varit i Frankrike nu. Frankrike är ett fantastiskt land men som allting annat har det sina baksidor. Jag älskar verkligen att bara gå runt i Paris och inse att det är här man bor nu, att man faktiskt åkte hit helt själv utan att veta vad man kunde förvänta sig. Jag har träffat jättetrevliga människor som är där och stöttar när det känns tuff,t vi är ju alla i samma situation så alla förstår hur svårt det kan vara ibland.
I Sverige är ju punktlighet och planering väldigt viktigt så när man kommer hit bli det en väldig omställning när inte folk dyker upp när man har bastämt. För att inte få vänta för länge lägg på cirka en timme till den avtalade tiden så kanske ni kommer dit samtidigt. Punktlighet är nämligen inte så viktigt här och en timme hit eller dit spelar inte så stor roll.
Matvanorna skilljer sig också väldigt mycket från hur vi äter i Sverige. Förvänta dig inte att kunna komma hit och äta ost eller skinka på mackan, här gäller sylt, nutella eller till och med honung. I skolan verkar barnen få väldigt bra mat och måltiden avslutas alltid med någon typ av dessert som ost, frukt eller yoghurt. När barnen slutar skolan står oftast mammorna utanför skolan med ett kakpaket redo i handen men vi äter oftast mellanmålet hemma. Till mellanmål äter barnen oftast en våffla och en compotte. Våfflorna är inte så som dom är i sverige utan här kan man köpa dem i affären. De är mycket tjockare än "vanliga" och innuti finns det som klumpar med socker. Alldeles för goda är de för att man ska kunna hålla sig från att också äta en ibland. Compotte är som äppelmos fast i en förpacning så barnen kan typ dricka den.
Till middag äter vi oftast något enkelt så som fisk och harrico vert eller tortellini och någon grönsak. Tror aldrig jag har ätit så mycket harrico vert som jag har under mina två månader här och jag börjar faktisk tröttna lite.
Efter maten äter barnen och jag oftas en yoghurt eller ost.
Det alldra bästa med maten här är alla godsaker, fransmännen är verkligen mästare på bakelser. Här finns allt möjligt gott från pain au chocolat till tarte au fruit. Om jag blir sugen på något kan jag alltid ursäkta mig med att man ju faktiskt måste testa alla olika så man vet hur de smakar, fast så går det nog inte att göra i längden!

En av anledningarna till att jag också valde att åka till Frankrike var ju för att det räknas som modestaden. När man kommer hit inser man att det inte alls är sant och att de flesta faktiskt klär sig väldigt tråkigt och smälter bara in i mängden. Fast ibland ser man faktiskt några som klär sig väldigt snyggt och det beror också lite på var man befinner sig. De personer som faktiskt har förvånat mig med sin stil har varit några äldre män jag sett i metron. De har sett ut att vara på väg till jobbet men har verkligen en helt personlig stil med ett par udda byxor eller en jättesnygg blazer.
Ska försöka ta mig tid att gå runt och leta lite i vintagebutiker nu iställer och sluta handla på HM.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0