Spelar åldern så stor roll?


Ålder, är endast någonting som visar hur många år du  har levt. Det säger däremot inte hur mogen du är, hur mycket erfarenhet du har eller ens hur gammal du känner sig. Är verkligen ålder så viktigt som vi verkar tro att det är, varför kommer oftast den fråga precis efter "vad heter du?" Styrs våran bild av andra månniskor så mycket beroende på hur gammla de säger att de är? Skapar vi oss en bild av personen just baserat på deras ålder?

Igår i skolan hade vi nämligen en vikarie för våran nya lärare kunde inte komma. Hon frågade oss var vi kom ifrån och varför vi hade valt att läsa franska. Efter att ha diskuterat en stund så frågade hon också alla hur gamla de var. Alla andra i min klass som hade kommit den dagen var över 20 år, på varsin sida om mig satt två som är 24 och mitt emot mig satt en som är 22. När läraren hör att jag bara är 19 utbrister hon "mais, tu es un bebe"(du är ju en bäbis), det hela var ju på skämt och jag tackade henne för den komentaren med ett ironiskt "merci". Men saken är den, att inte förens hon sa att jag var mindre än de andra kännde jag mig som det.


Kommentarer
Postat av: jenny

om det ar nagon som ar en bebis sa ar det hon!! vilken himla manniska...grrr..

2011-01-05 @ 14:52:10
Postat av: Izabella

Jag håller med dig på många plan min vän!

Hennes jobb är ju att lära franska inte tala om om du är för ung eller inte ;)

2011-01-05 @ 22:51:29
URL: http://izabellaiparis.blogg.se/
Postat av: Magda

Jag håller med dig helt och hållet! Och jag blir arg på din lärare!! ;)

2011-01-06 @ 13:07:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0